A A A

      

Szkoła podstawowa w Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczym  przystąpiła  do programu #LaboratoriaPrzyszłości, którego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów, wspierać ich w rozwoju umiejętności związanych z nowymi technologiami, cyfryzacją czy robotyką.
       W ramach programu szkoła otrzymała wsparcie finansowe w wysokości 30 tys. zł na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym. Zakupiono m.in. drukarkę 3D, filamenty, aparat fotograficzny z akcesoriami, nagłośnienie,  mikrofon, klocki do samodzielnej konstrukcji, narzędzia i sprzęt do prac technicznych: nakładki na blaty stołów, wiertarko- wkrętarki z akcesoriami, szlifierkę, suwmiarki, piłę ramową kątową do drewna, lutownicę i drobny sprzęt pomocny na zajęciach ( imadło, zestawy wkrętaków, zestaw pilników, zestaw tarników do drewna, nożyce do blachy, bity, brzeszczoty, drut lutowniczy, okulary ochronne itp.). Do zajęć kulinarnych zakupiono: lodówkę, opiekacz, mikser, żelazko, zestaw garnków i noży, sztućce i drobny sprzęt gastronomiczny.
Sprzęt jest wykorzystywany na lekcjach techniki oraz w ramach innych obowiązkowych i pozalekcyjnych  zajęciach edukacyjnych. Uatrakcyjnia zajęcia świetlicowe w internacie, wyzwala wyobraźnię i logiczne myślenie. Uczniowie poznają sprzęt z jaki na co dzień nie mieli do czynienia. Uczą się jego obsługi i wykorzystania w życiu codziennym.

Listopad



ZAJĘCIA KULINARNE

#LaboratoriaPrzyszłości Zajęcia kulinarne są popularne wśród uczniów i lubiane, a dzięki sprzętom zakupionym w ramach programu „Laboratoria przyszłości” mogą się rozwijać w tym kierunku. Odbywały się zarówno w szkole, jak i w internacie.
W ramach doradztwa zawodowego uczniowie poznawali " od kuchni" zawód Pracownik pomocniczy gastronomii. Pod okiem starszych kolegów z Branżowej Szkoły I stopnia samodzielnie przygotowali jabłka w cieście


#LaboratoriaPrzyszłości ciasto czekoladowe


#LaboratoriaPrzyszłości Na zajęciach świetlicowych, w internacie gotowali pierogi. Uczyli się jak sporządzić ciasto i farsz oraz jak poprawnie lepić pierogi


#LaboratoriaPrzyszłości W ramach zajęć z funkcjonowania osobistego i społecznego uczniowie klasy 1-3 poznali tradycje świąt Bożego Narodzenia i dzięki sprzętom zakupionym w ramach programu Laboratoria przyszłości, upiekli i dekorowali pierniczki. Pokazali swoją kreatywność, talenty na miarę swoich możliwości.😋😋😋😊


ZAJĘCIA KREATYWNE

#LaboratoriaPrzyszłości  Dzięki klockom zakupionym w ramach programu Laboratorium przyszłości młodsze dzieci mogą rozwijać swoją kreatywność, wyobraźnię. Super się bawią, projektują swoje budowle, pojazdy. Zajęcia tego typu pozytywnie wpływają na wzajemne relacje miedzy nimi.


ARTYSTYCZNE

#LaboratoriaPrzyszłości  Dzięki narzędziom pozyskanym w ramach programu Laboratoria przyszłości uczniowie podczas zajęć artystycznych uczyli się planowania przestrzennego. Zaprojektowali m.in. domek dla ufoludka i rakietę kosmiczną.


TANECZNE

#LaboratoriaPrzyszłości  Popołudniu w internacie sposobem na nudę były zajęcia taneczne. Pomocny jest sprzęt nagłaśniający zakupiony w ramach programu Laboratoria przyszłości. Dzieci świetnie się bawiły poznając nowe kroki, powtarzając je do ulubionych utworów tanecznych. Było dużo ruchu, śmiechu i radości.


ZAJĘCIA TECHNICZNE

#LaboratoriaPrzyszłości   W internacie chłopcy organizują sobie stanowisko pracy, dobierają sprzęt do wykonania drewnianej donicy, docinają elementy, wiercą otwory, wkręcają wkręty, łączą elementy. Dzięki sprzętom zakupionym w ramach programu Laboratoria przyszłości rozwijają swoje umiejętności techniczne, które na pewno przydadzą im się w dorosłym życiu. Chętnie biorą udział w tego typu zajęciach. Są kreatywni, rozwijają swoją wyobraźnię i uczą się pracy w zespole.


#LaboratoriaPrzyszłości   Na lekcjach techniki uczniowie uczyli się obsługi wiertarko-wkrętarki. Samodzielnie przymocowali tablicę dydaktyczną do ściany.

      

Szkoła podstawowa w Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczym  przystąpiła  do programu #LaboratoriaPrzyszłości, którego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów, wspierać ich w rozwoju umiejętności związanych z nowymi technologiami, cyfryzacją czy robotyką.
       W ramach programu szkoła otrzymała wsparcie finansowe w wysokości 30 tys. zł na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym. Zakupiono m.in. drukarkę 3D, filamenty, aparat fotograficzny z akcesoriami, nagłośnienie,  mikrofon, klocki do samodzielnej konstrukcji, narzędzia i sprzęt do prac technicznych: nakładki na blaty stołów, wiertarko- wkrętarki z akcesoriami, szlifierkę, suwmiarki, piłę ramową kątową do drewna, lutownicę i drobny sprzęt pomocny na zajęciach ( imadło, zestawy wkrętaków, zestaw pilników, zestaw tarników do drewna, nożyce do blachy, bity, brzeszczoty, drut lutowniczy, okulary ochronne itp.). Do zajęć kulinarnych zakupiono: lodówkę, opiekacz, mikser, żelazko, zestaw garnków i noży, sztućce i drobny sprzęt gastronomiczny.
Sprzęt jest wykorzystywany na lekcjach techniki oraz w ramach innych obowiązkowych i pozalekcyjnych  zajęciach edukacyjnych. Uatrakcyjnia zajęcia świetlicowe w internacie, wyzwala wyobraźnię i logiczne myślenie. Uczniowie poznają sprzęt z jaki na co dzień nie mieli do czynienia. Uczą się jego obsługi i wykorzystania w życiu codziennym.

Październik



GOFRY

#LaboratoriaPrzyszłości Uczniowie klasy 1-3: Marta, Bartek i Wiktoria w ramach zajęć z Funkcjonowania osobistego i społecznego przygotowują gofry🧇.  Korzystają ze sprzętu zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości, uczą się, czym jest praca w grupie, jak ważna jest umiejętność słuchania poleceń i odpowiednia na nie reakcja. Poznali zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń znajdujacych się w kuchni, pod okiem nauczycieli samodzielnie przygotowali gofry. Podczas zajęć uczyli sie samodzielności, utrzymania miejsca pracy w czystości i porządku.  Zdobyte umiejętności uczniowie wykorzystają podczas wspólnych zabaw kulinarnych w domach rodzinnych. Podczas zajęć, ćwiczone były także umiejętności grafomotoryczne-na tablicy dzieci pisały wyraz gofry. Zajęcia dostarczyły wiele radości i zadowolenia,a radość z samodzielnie przygotowanych gofrów była ogromna. 😋😋😋😊

DRUKARKA 3D

#LaboratoriaPrzyszłości  Zaczynamy przygodę z obsługą drukarki 3D. Uczniowie pod czujnym okiem pana Krzysztofa zapoznają się z obsługą i wykorzystaniem drukarki zakupionej w ramach programy „Laboratoria Przyszłości”. Podłączają drukarkę do Internetu, instalują oprogramowanie, kalibrują i wykonują próbny wydruk.  Zajęcia cieszą się dużym zainteresowaniem. Chłopcy już planują co na następnych wydrukują. Czekamy na kolejne relacje z ich działań😊

PIZZA

#LaboratoriaPrzyszłości  Chłopcy z klasy 3-6 SP w ramach zajęć świetlicowych w internacie przygotowali dla starszych kolegów pizzę. Dzięki zajęciom kulinarnym utrwalają zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych oczywiście pod czujnym okiem Pani Agnieszki 😊. Chętnie sięgają po kuchenne akcesoria i naczynia zakupione dzięki udziałowi w programie „ Laboratoria Przyszłości”.
 Uczniowie odkrywają nowe możliwości i przy okazji pobudzają wszystkie zmysły. Uczą się pracy w zespole. Największą satysfakcję daje im to, że są chwaleni przez kolegów i już planują co przygotują smacznego w przyszłym tygodniu 😊.

PRASOWANIE

#LaboratoriaPrzyszłości  W ramach zajęć świetlicowych wychowanki pod okiem pani Izy przygotowywały swoje stroje galowe na akademię z okazji Święta Edukacji Narodowej #Laboratoriaprzyszłości. #LaboratoriaPrzyszlosci, @LaboratoriaPrzyszlosci. Uczyły się jak należy poprawnie prasować różne rodzaje tkanin. Zapoznały się z instrukcją obsługi żelazka. Zakupionego razem z deską do prasowania z programu Laboratoria przyszłości. Na kolejnych zajęciach będą doskonaliły swoje umiejętności

KLOCKI KONSTRUKCYJNE

#LaboratoriaPrzyszłości  Grupa przedszkolna "Pszczółki" uczy się przez zabawę klockami konstrukcyjnymi zakupionymi w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Klocki wspierają logiczne myślenie i kreatywność, pozwalają zarówno na naukę" czytania" i postępowania zgodnie z instrukcją, jak i projektowanie własnych budowli. Zabawa klockami stwarza mnóstwo rozwojowych możliwości, kształtuje myślenie twórcze, rozwija procesy zapamiętywania i rozumienia. Dzieci super się bawiły pod okiem pani Patrycji. Były śmiechy i okrzyki radości.

PIECZENIE CIASTA

#LaboratoriaPrzyszłości  Wychowanki z grupy II na zajęciach świetlicowych prowadzonych przez panią Renatę, wykorzystując sprzęt z programu Laboratoria Przyszłości przygotowały ciasto " Poduszkowiec". Zajęcia kulinarne cieszą się dużym zainteresowaniem,uczą pracy w zespole, stosowania się do receptury, czytania ze zrozumieniem i poprawnego wykonania potrawy. Efekt swojej pracy oceniły same dokonując oceny organoleptycznej.

Święto Komisji Edukacji Narodowej

14 października to Święto Komisji Edukacji Narodowej.  Jak co roku obchodzimy je w naszej szkole  bardzo uroczyście  tym bardziej,  że jest połączone ze ślubowaniem uczniów klas pierwszych. Święto jest okazją do przypomnienia postaci patrona szkoły – Janusza Korczaka
Pierwszego czerwca 1980 roku nasz Ośrodek otrzymał imię Janusza Korczaka. Od tamtego czasu wdrażane są w placówce idee korczakowskie. Patron szkoły Janusz Korczak jest wzorem postępowania  dla wszystkich nauczycieli i wychowawców. Postać tego wielkiego Człowieka przypomniano tym razem w ciekawej prezentacji.
 Uroczyste ślubowanie na sztandar złożyli uczniowie tegorocznych klas I natomiast aktu pasowania na uczniów dokonała dyrektor E. Ciszek
Dzień Edukacji Narodowej popularnie zwany Dniem Nauczyciela upamiętnia powstanie Komisji Edukacji Narodowej, która była pierwszym ministerstwem oświaty publicznej w Polsce.
 W tym dniu  swoje święto mają nie tylko nauczyciele, ale wszyscy pracownicy oświaty. Z tej okazji
dyrektor  SOSW D. Grzęda złożyła życzenia wszystkim zgromadzonym w  auli nauczycielom i pracownikom administracji i obsługi a także wręczyła nagrody uznania.
     Uczniowie z internatu przygotowali upominki dla każdego nauczyciela natomiast okolicznościowy występ młodszych dzieci jak i starszych uczniów wywołał aplauz wszystkich widzów. Nasz szkolny teatrzyk zaprezentował brawurową wersję Rzepki J. Tuwima, młodzi aktorzy dali piękny popis scenicznych umiejętności. Dzień ten na długo zostanie w naszej pamięci.    

      

Szkoła podstawowa w Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczym  przystąpiła  do programu #LaboratoriaPrzyszłości, którego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów, wspierać ich w rozwoju umiejętności związanych z nowymi technologiami, cyfryzacją czy robotyką.
       W ramach programu szkoła otrzymała wsparcie finansowe w wysokości 30 tys. zł na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym. Zakupiono m.in. drukarkę 3D, filamenty, aparat fotograficzny z akcesoriami, nagłośnienie,  mikrofon, klocki do samodzielnej konstrukcji, narzędzia i sprzęt do prac technicznych: nakładki na blaty stołów, wiertarko- wkrętarki z akcesoriami, szlifierkę, suwmiarki, piłę ramową kątową do drewna, lutownicę i drobny sprzęt pomocny na zajęciach ( imadło, zestawy wkrętaków, zestaw pilników, zestaw tarników do drewna, nożyce do blachy, bity, brzeszczoty, drut lutowniczy, okulary ochronne itp.). Do zajęć kulinarnych zakupiono: lodówkę, opiekacz, mikser, żelazko, zestaw garnków i noży, sztućce i drobny sprzęt gastronomiczny.
Sprzęt jest wykorzystywany na lekcjach techniki oraz w ramach innych obowiązkowych i pozalekcyjnych  zajęciach edukacyjnych. Uatrakcyjnia zajęcia świetlicowe w internacie, wyzwala wyobraźnię i logiczne myślenie. Uczniowie poznają sprzęt z jaki na co dzień nie mieli do czynienia. Uczą się jego obsługi i wykorzystania w życiu codziennym.

WRZESIEŃ

 

Kolejne ulubione zajęcia chłopców- zajęcia kulinarne 😊.
Sprzęt z programu #LaboratoriaPrzyszłości w internacie jest w 100%,  w efektywny sposób wykorzystywany. Wychowankowie uczą się obróbki wstępnej i cieplnej. Pani Agnieszka ma super pomocników 😊, chętnych do pracy i bardzo zdyscyplinowanych. Chłopcy uczą się sztuki kulinarnej, ale również samodyscypliny i pracy w zespole. Wspólnie pracują i cieszą się efektami swojej pracy. Przygotowali sobie i kolegom podwieczorek- ciasto marchewkowe

Ulubione zajęcia dzieci- zajęcia kulinarne.
Dzięki sprzętom zakupionym w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości chłopcy mogą rozwijać swoje pasje kulinarne. Uwielbiają gotować, piec, a najbardziej lubią jeść 😊 . Poznają przepisy BHP i instrukcję obsługi sprzętu gastronomicznego pod okiem pani Agnieszki. Na zajęciach samodzielnie przygotowali kuleczki ziemniaczane i jak twierdzą były przepyszne 😊

        W ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości uczniowie Szkoły Podstawowej, pod czujnym okiem pana Jacka rozpoczynają zajęcia techniczne. Na pierwszym spotkaniu zapoznali się z nowym sprzętem, z przepisami BHP i instrukcją obsługi. Rozpoczęli swoją przygodę z obróbką drewna, a konkretnie wybierali, mierzyli, cieli, szlifowali deski z których powstały piękne donice na kwiaty wg ich projektu. Efekt prac zaskoczył wszystkich. Wychodzą ukryte talenty naszych uczniów.

Niezapomniane Święto
  1 czerwca z okazji Dnia Dziecka odbyło się w naszej placówce Święto Szkoły. Był jeszcze  jeden ważny powód do celebracji tego dnia – otwarcie wielofunkcyjnego boiska sportowego dla uczniów naszej szkoły. Uroczystość rozpoczęła się w auli wzruszającym apelem, na którym m.in. wystąpiły goszczące u nas dzieci z  Ukrainy. Zaproszeni goście, a wśród nich poseł na sejm RP M. Gwóźdź, Starosta ząbkowicki R. Fester, burmistrz Ząbkowic Śl. M. Orzeszek, radni i dyrektorzy szkół powiatu, sponsorzy firmy LG CHEM z Biskupic Podgórnych, projektanci i wykonawcy inwestycji podziwiali program artystyczny przygotowany przez naszych uczniów.
 Otwarcie boiska rozpoczęło się przecięciem wstęgi. Potem już tylko było widać wielką radość na twarzach uczniów, którzy mogli korzystać z różnych atrakcji.
Nasi sponsorzy z LG CHEM wywołali wiele wspaniałych emocji  wręczając prezenty każdemu uczniowi. Pyszny poczęstunek : grochówka, domowy bigos i ciasto dopełniły całości.
Warto podkreślić, że cały wystrój, dekoracja szkoły, podwórza i boiska były dopracowane z wielką starannością i podkreślały uroczysty charakter dnia.
Święto  dostarczyło wszystkim niezapomnianych wrażeń i przeżyć. Zostanie w naszej pamięci na długo.

Wrocław 2022-02-28



Szanowni Państwo Dyrektorzy i Nauczyciele! Koleżanki Koledzy!



     W czwartek 24 lutego nad ranem putinowska Rosja zaatakowała zbrojnie Ukrainę, rozpętała wojnę. Pokazała dobrze nam Polakom znaną od stuleci, agresywną i brutalną twarz. Giną żołnierze i cywile, dorośli i dzieci. Cierpią ludzie, rujnowany jest dobytek i dorobek pokoleń. Deptane są prawa człowieka, łamane konwencje i międzynarodowe pakty. Cały naród ukraiński, armia 
i państwo kierowane przez bohaterskiego prezydenta Wołodymyra Zełenskiego stawiają heroiczny opór najeźdźcy. W imię człowieczeństwa i polskiej racji stanu nakazem chwili jest pomóc Ukrainie i jej obywatelom. Form wsparcia jest wiele, każda pomoc, choćby najdrobniejsza, jest niezwykle ważna. Każdy gest solidarności i każde ciepłe słowo mają znaczenie. Każda zbiórka, aukcja czy koncert mają sens. Każda złotówka się liczy.
Z całego  serca dziękuję  Koleżankom i Kolegom za przyjazne gesty oraz inicjatywy na rzecz naszych sąsiadów Ukraińców przebywających tak w Polsce jak i w Ukrainie. Proszę nie ustawać w tym szlachetnym dziele, gdyż wsparcie jest niezbędne tu i teraz, a będzie też konieczne w przyszłości.
Bardzo proszę o otoczenie psychologiczną opieką dzieci i uczniów oraz stosowanie rekomendacji Ministerstwa Edukacji i Nauki „Jak rozmawiać 
z dziećmi o wojnie w Ukrainie”.
Tysiące uchodźców z Ukrainy codziennie przekraczają granice z Polską, wśród nich są małe dzieci i uczniowie. Część z nich pojawi się na Dolnym Śląsku - przyjadą (już przyjeżdżają) do rodzin, przyjaciół i znajomych, którzy wcześniej znaleźli tu studia, pracę i mieszkanie. Przybędą do gmin i powiatów, które od lat utrzymują partnerskie relacje z wieloma miejscowościami 
w Ukrainie. Dotrą do ludzi dobrej woli skorych do bezinteresownej pomocy, których wielu na ziemi dolnośląskiej.
Dzieci uchodźców znające język polski będą przyjmowane do już istniejących grup i oddziałów w przedszkolach i szkołach, jeśli zajdzie potrzeba powstaną dodatkowe grupy i oddziały. Dla osób bez znajomości języka polskiego będą tworzone oddziały przygotowawcze. Środki finansowe 
w adekwatnej wysokości przekaże organom prowadzącym Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Zapewnienie opieki i edukacji dzieciom i młodzieży z Ukrainy jest wyzwaniem organizacyjnym, które rośnie z każdym dniem. Aby mu sprostać musimy działać w sposób dobrze zorganizowany, tylko  wtedy będziemy skuteczni. Dlatego jako kuratorium oświaty wchodzące w skład służb zespolonych wojewody będziemy zbierać od dyrektorów szkół i organów prowadzących istotne informacje, koordynować działania, przekazywać szkołom, przedszkolom i placówkom ważne wiadomości, służyć wsparciem, radą i pomocą.
Chwila jest historyczna, a bracia Ukraińcy w wielkiej potrzebie. Bądźmy solidarni i wytrwali!
Niech żyje niepodległa Ukraina! Niech żyje niepodległa Polska!

Roman Kowalczyk
Dolnośląski Kurator Oświaty

 

Wrocław 2022-02-21

                                                                                   

 Szanowni Rodzice!

Piąta fala pandemii koronawirusa wywołana przez omikron opada, spada liczba zachorowań 
i zmniejsza się ilość hospitalizacji. Poprawa sytuacji epidemicznej pozwoliła na podjęcie decyzji 
o powrocie do nauki stacjonarnej, od poniedziałku 21 lutego br. uczniowie klas V-VIII szkół podstawowych oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych wracają do szkół. To bardzo dobra wiadomość, gdyż nauczanie stacjonarne sprzyja efektywności kształcenia i socjalizacji uczniów, jest naturalnym stanem edukacji.  Co więcej, od 11  lutego br. zlikwidowana została tzw. „kwarantanna z kontaktu”, sam kontakt z osobą chorą nie jest podstawą do automatycznego nałożenia kwarantanny. To oznacza, że w przypadku pojedynczych zachorowań uczniów całe oddziały  nie będą przechodzić na nauczanie zdalne - chorzy uczniowie pozostaną w domu, zaś reszta będzie uczęszczać do szkoły.
Epidemia wszakże nie powiedziała ostatniego słowa, stąd ciesząc się z powrotu 
do stacjonarnego kształcenia musimy wszyscy zachować ostrożność, przestrzegać zasad sanitarnych, dbać o siebie i innych. Najskuteczniejszą bronią przeciw COVID-19 pozostają szczepienia - na Dolnym Śląsku zaszczepiło się dotąd ponad 80% nauczycieli i pracowników szkół, 50% uczniów w wieku 12-19 lat, 10,3% dzieci w przedziale 5-11 lat. Warto się zaszczepić, to wyraz troski o siebie, najbliższych oraz wszystkich, z którymi się spotykamy.
Wobec nasilania się negatywnych skutków wymuszonej przez pandemię długotrwałej izolacji uczniów Minister Edukacji i Nauki prof. Przemysław Czarnek podjął decyzję 
o przeznaczeniu dodatkowych 180 mln zł na zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wsparcie będzie obejmowało organizację zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym dla uczniów, u których rozpoznano potrzebę wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w tym zakresie. Realizacja dodatkowych zajęć specjalistycznych w szkołach będzie się odbywała od 1 marca do 20 grudnia br.
Pragnę poinformować, że w 2022 r. będzie realizowana II edycja programu Aktywny powrót uczniów do szkoły po pandemii „WF z AWF”, na ten cel zostanie przeznaczone przez Ministerstwo Edukacji i Nauki 36 mln zł. Przeszkoleni przez wrocławską AWF nauczyciele wychowania fizycznego oraz nauczania wczesnoszkolnego będą prowadzić dodatkowe zajęcia aktywizujące ruchowo uczniów. Zajęcia te będą odbywać się w małych, oddziałowych lub międzyoddziałowych grupach. Już starożytni Rzymianie powiadali „mens sana in corpore sano - w zdrowym ciele zdrowy duch”.  Wyniki szczegółowych badań kondycji fizycznej dzieci i młodzieży przeprowadzone przez AWF są niepokojące - zwiększa się wskaźnik masy ciała (BMI), spada sprawność, wytrzymałość biegowa i wydolność krążeniowo-oddechowa. Proszę abyście Państwo zachęcili swoje dzieci do udziału w tych zajęciach, szczególnie te, które z różnych powodów stronią od wysiłku fizycznego 
i pozostają na bakier z zajęciami wychowania fizycznego.
 Z radością informuję ponadto, że w 2022 r. będzie kontynuowany program „Poznaj Polskę”. Szkoły organizujące wycieczki w atrakcyjne miejsca naszego kraju otrzymają dofinansowanie 
w kwocie 5 tys. (wycieczka jednodniowa), 10 tys. (wycieczka dwudniowa) i 15 tys. (wycieczka trzydniowa). W 2022 r. Ministerstwo Edukacji i Nauki przeznaczy na realizację programu 100 mln zł, w ubiegłym roku było to 35 mln zł. Wnioski o dofinansowanie  będzie można składać od 1 marca, każde województwo otrzyma środki finansowe w wysokości proporcjonalnej do liczby uczniów. Zachęcam do korzystania z programu i organizowania wyjazdów zwłaszcza w miejsca, gdzie szczególnie mocno bije serce Polski i które młody Polak powinien koniecznie odwiedzić.
Żyjemy w szumie informacyjnym,  tym bardziej więc warto sięgać do wiarygodnych źródeł informacji. Rekomenduję Państwu strony internetowe Ministerstwa Edukacji i Nauki (www.mein.gov.pl) oraz Kuratorium Oświaty we Wrocławiu (www.kuratorium.wroclaw.pl). Zawierają one użyteczne, aktualne i szczegółowe informacje. Zapraszam do ich częstego odwiedzania.
Szkoła jest, owszem, ważną instytucją, ale przede wszystkim jest wspólnotą. Tę wyjątkową wspólnotę tworzą uczniowie, rodzice, nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi, a także wszyscy przyjaciele szkoły, którzy się z nią identyfikują i udzielają jej wsparcia. Aby wspólnota rozwijała się i kwitła potrzebni są wszyscy jej uczestnicy. Gorąco proszę o interesowanie się sprawami szkoły i angażowanie w jej działalność. O regularne komunikowanie się i częste bywanie w szkole przy różnych okazjach - nie tylko wywiadówek czy konsultacji. O zgłaszanie uwag 
i propozycji dyrektorom, wychowawcom, nauczycielom, a także Radzie Rodziców i Radzie Szkoły. Przez swoją obywatelską aktywność możecie Państwo zdziałać dużo dobrego.
                                                                                

Z życzeniami zdrowia i szacunkiem
Roman Kowalczyk
Dolnośląski Kurator Oświaty

Cyfrowy Mikołaj
   Nie lada niespodzianką zostali zaskoczeni w dniu mikołajek uczniowie i nauczyciele w naszej szkole.   Dzięki  programowi rządowemu „Aktywna Tablica” wzbogacono ośrodkowe  klasy o nowoczesne cyfrowe narzędzia. W gabinecie j. polskiego, matematyczno- przyrodniczym i klas młodszych zainstalowano 65 calowe dotykowe monitory interaktywne.  Gabinet Doświadczania Świata wzbogacił się o magiczny dywan czyli podłogę interaktywną, natomiast gabinety logopedyczne o 3 laptopy ze specjalistycznym oprogramowaniem do wykorzystania w terapii uczniów z zaburzeniem mowy czy tez spektrum autyzmu.  Wprowadzenie takich nowoczesnych rozwiązań nie tylko  w znacznej mierze uatrakcyjni prowadzone lekcje ale zaktywizuje pracę uczniów,  pomoże skupić  ich uwagę i pobudzi do kreatywności. Ciekawa forma zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych technologii bez wątpienia zachęci dzieci do nauki i poznawania nowych zagadnień, jednocześnie służyć będzie wspomaganiu rewalidacji i procesów  terapii.

Wigilia w SOS Ząbkowice
  W naszej szkole pieczołowicie kultywowane są tradycje związane z obchodami Świąt Bożego Narodzenia.
Klimat tego magicznego, przedświątecznego okresu niezmiennie  odczuwamy
 i cenimy sobie wszyscy, zarówno uczniowie, jak i pracownicy ośrodka.
       W tym roku, ze względu na nasze wspólne bezpieczeństwo, zrezygnowaliśmy ze zwyczajowego apelu i wspólnego kolędowania oraz dzielenia się opłatkiem w auli szkolnej. Drogą mailową wychowawcy klas otrzymali materiały do wykorzystania podczas  spotkań wigilijnych organizowanych w dogodnym dla poszczególnych klas terminie.
Przez cały tydzień na  korytarzach szkolnych roznosił się zapach tradycyjnych potraw i dźwięki śpiewanych kolęd.
Odświętnie ubrani uczniowie
 z przejęciem dzielili się wrażeniami z kameralnych spotkań w klasowych społecznościach.
        Dziękujemy sobie za ten czas obfitujący w gesty szczególnej życzliwości oraz wzajemnej  sympatii i składamy serdeczne życzenia :
     ZDROWYCH I RADOSNYCH ŚWIĄT

Witamy na Olimpie
    Dzień 17 listopada 2021 roku w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Ząbkowicach Śląskich zapowiadał się interesująco. Udział w zajęciach szkolnych- zdobywanie wiedzy i nowych umiejętności, a po południu ciekawe i w gronie kolegów i koleżanek zajęcia w Internacie.
Lecz to, co się wydarzyło o godzinie 16.00 zaskoczyło nie tylko wychowanków, ale także i wychowawców. Zgodnie z wieloletnią tradycją w Naszym Ośrodku, jak co roku odbywają się otrzęsiny nowo przybyłych uczniów. W tym roku tematem przewodnim był Olimp i zamieszkujący go Bogowie: Zeus, Afrodyta, Hermes, Dionizos, Apollo, Atena, Posejdon. Przygotowali szereg konkurencji sprawdzających zarówno wiedzę ogólną, talenty artystyczne, siłę i wytrzymałość nowo przyjętych wychowanków. Nie zabrakło zmagań sportowych, picia eliksiru młodości i jedzenia smakołyków. Zabawie towarzyszył śmiech i zaangażowanie wszystkich wychowanków.


Tekst: Monika Hut- Rozmis