Szkoła Podstawowa zapewnia edukację, wychowanie oraz opiekę uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, uczniom słabo widzącym, słabo słyszącym, z niepełnosprawnością ruchową, autyzmem, w tym z zespołem Aspergera oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Działania dydaktyczno- wychowawcze ukierunkowane są na zaspokajanie specyficznych potrzeb edukacyjnych uczniów, dostosowując treści odpowiednio do ich możliwości psychofizycznych i indywidualnego tempa rozwoju z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania. Tworzone są Indywidualne Programy Edukacyjno– Terapeutyczne na podstawie wielospecjalistycznej diagnozy funkcjonalnej dziecka, dokonywanej dwa razy w roku przez specjalistów, co pozwala na indywidualne traktowanie każdego ucznia przez nauczycieli w szkole.
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim nauczani są w oparciu o Podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych(Dz. U. 2012, Nr 4, poz. 977,), w dwóch etapach edukacyjnych:
I etap - EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA - obejmuje klasy I-III szkoły podstawowej i jest realizowana w formie kształcenia zintegrowanego.
Zajęcia prowadzone są w oparciu o metodę ośrodków pracy Marii Grzegorzewskiej i pedagogikę zabawy oraz odpowiednio dobrane do potrzeb i możliwości rozwojowych elementy metod:
- Dobrego Startu Marty Bogdanowicz,
- Ruchu Rozwijającego W. Sherborne,
- Kinezjologii Edukacyjnej,
- Komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC.
II etap - obejmuje klasy IV-VI szkoły podstawowej, podczas którego nauczane są następujące przedmioty:
- język polski
- język angielski
- muzyka
- plastyka
- historia i społeczeństwo
- przyroda
- matematyka
- zajęcia komputerowe
- zajęcia techniczne
- wychowanie fizyczne
- religia
- Wszyscy uczniowie mają możliwość korzystania z biblioteki szkolnej, pracowni komputerowej, sali gimnastycznej, sali rehabilitacyjnej.
- Nauczyciele odkrywają i rozwijają zainteresowania uczniów poprzez atrakcyjną ofertę zajęć dodatkowych: sportowych, tanecznych, muzycznych, plastycznych.
- Uczniowie biorą udział w projektach edukacyjnych, konkursach, zawodach sportowych, wyjazdach i imprezach integracyjnych.
- Uczniowie mogą korzystać ze stołówki szkolnej, a po lekcjach przebywać w świetlicy szkolnej lub Internacie.
Celem naszej pracy jest tworzenie środowiska przyjaznego, bezpiecznego i wspierającego wszechstronny rozwój ucznia. Zależy nam aby uczniowie naszej szkoły:
- zaspokajali potrzebę ( uznania, bezpieczeństwa, kontaktów społecznych, komunikacji, aktywności, samorealizacji itd.),
- zdobywali wiedzę i umiejętności,
- rozwijali umiejętność komunikowania się,
- wzmacniali pozytywną postawę wobec ludzi, otoczenia,
- rozwijali kompetencje społeczne,
- rozwijali zdolności i zainteresowania,
- osiągali sukcesy w każdej dziedzinie szkolnej,
- z uśmiechem wracali do szkoły.
Kształcenie specjalne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu umiarkowanym i znacznym w zakresie nauki w szkole podstawowej
Uczniowie o specyficznych potrzebach edukacyjnych objęci są kształceniem w oparciu o indywidualne programy edukacyjno- terapeutyczne oraz podstawę kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym.
W zakresie wspomagania procesu edukacyjnego organizowane są dodatkowo zajęcia rewalidacyjne- zajęcia logopedyczne, gimnastyka korekcyjna, zajęcia korekcyjno– kompensacyjne.
Dobierając metody w procesie nauczania stawiamy na wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju uczniów zgodnie z ich możliwościami rozwojowymi oraz wrodzonym potencjałem. Wymaga to przemyślanych i dobrze zaplanowanych działań, opartych na głębokiej znajomości dziecka, jego możliwości, potrzeb, uczuć, pragnień,
a także środowiska wychowawczego.
Stosowane są efektywne a zarazem atrakcyjne dla ucznia metody, rozwijające komunikowanie się, samodzielność, wyobraźnię i kreatywność, predyspozycje społeczne uczniów takie jak:
- Gry dydaktyczne
- Zabawy integracyjne oraz eliminujące agresję
- Pokaz, demonstracja
- Pytania i odpowiedzi
- Praktyczne działania
- Elementy muzykoterapii
- Elementy kinezjologii edukacyjnej
- Elementy aromaterapii
- Elementy arteterapii
Do dyspozycji posiadamy szeroki wachlarz zgromadzonych materiałów dydaktycznych- gry dydaktyczne, układanki, puzzle, płytoteka, artykuły papiernicze, dvd, radiomagnetofon, tablice ekspozycyjne.
Dodatkowo uczniowie korzystają z podręczników i pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach Rządowego Programu Pomocy Uczniom w 2014 r. „Wyprawka Szkolna”.