A A A

ŚWIĘTO SZKOŁY 2021

28 maja 2021 nasza Szkoła obchodziła swoje święto. Tradycyjnie spędzaliśmy je w auli uczestnicząc w apelu oraz na szkolnym podwórzu bawiąc się na zorganizowanych atrakcjach. W tym roku nie dość panującej pandemii nie rozpieszcza też kapryśna aura, dlatego odświętny dzień spędziliśmy zgoła inaczej. Dzień rozpoczął się od pysznego deseru: ciasta i kompotu przygotowanego przez panie kucharki. Następnie, dzięki Stowarzyszeniu Szansa, wybraliśmy się do kina ZOK na wesoły film animowany produkcji amerykańsko- kanadyjskiej  „ Praprzodek”. Główny bohater wybrał się do Ameryki Północnej by odnaleźć najbliższego przodka człowieka zwanego także Wielką Stopą. Przygody bohatera rozbawiły wszystkich do łez.  Wyjście do kina było nie lada gratką po długiej pandemicznej przerwie pozamykanych przybytków kultury. Po projekcji wróciliśmy do szkoły a tam w stołówce czekała na wszystkich, kultowa już, gorąca grochówka.  Każdy łasuch został uraczony do syta talerzem ( a nawet dokładką) przepysznej zupy z  chrupiąca bułeczką. Świąteczny dzień zakończyły wspólne gry i zabawy towarzyskie. Tegoroczne Święto Szkoły było wspaniałe, dostarczyło wielu pozytywnych emocji i zrekompensowało trochę niedostatki zdalnego nauczania i długiego niewidzenia się z kolegami i nauczycielami.

Ach, co to było za święto!!!!!!!!!!

Nie trzeba nikomu przypominać, że 1 czerwca to jeden z najbardziej oczekiwanych dni w kalendarzu przez wszystkie dzieci.

Dorośli nie zawiedli. Nauczyciele i Stowarzyszenie Szansa zorganizowali dla milusińskich atrakcje jak się patrzy. Dopisała pogoda więc na kolorowo udekorowanym podwórzu ustawiły się biesiadne stoły i stoiska z licznymi atrakcjami. Była loteria fantowa - dla każdego do wylosowania coś miłego. I najczęściej dzieciaki wygrywały milusiego pluszaka. W punkcie z kolorową chustą maluchy pląsały w rytm rozlegającej się z głośników tanecznej muzyki. Jak zwykle nie zawiedli sponsorzy z firmy LG z podwrocławskich Kobierzyc, którzy specjalnie na tę okazję przyjechali do naszej placówki z workami pełnymi prezentów. Paczki osobiście wręczała każdemu uczniowie pani dyrektor D. Grzęda. Goście zostali zaproszeni na biesiadę , podczas której mieli okazję podziwiać występ zespołu tanecznego w programie Prawy do lewego.

Po szalonych tańcach był czas na poczęstunek i biesiadowanie. Na stołach zagościł pachnący bigosik, specjalność naszej szkolnej kuchni, a za chwilę z ogromnego grilla wydawano smażone kiełbaski. Chłodny napój z miętą i tutki z popcornem uprzyjemniły gościnę wszystkim biesiadnikom.

Dzień zakończyła dyskoteka ze skocznymi rytmami, która dała okazję do poruszania się po obfitym posiłku.

Wrocław 2021-05-17

                                                                                   

 Szanowni Państwo Dyrektorzy i Nauczyciele!
Koleżanki i Koledzy!

 

Trzecia fala pandemii koronawirusa opadła, dzienna liczba zachorowań zmniejszyła się do kilku tysięcy. Wprowadzone obostrzenia oraz masowe szczepienia realizowane w ramach Narodowego Programu  Szczepień przeciw COVID-19 „#Szczepimy się” przyniosły pożądane efekty. Przy tak intensywnym tempie szczepień za kilka tygodni powinniśmy osiągnąć
w naszym kraju odporność populacyjną.

Po długich miesiącach wymuszonej przez pandemię koronawirusa nauki zdalnej stopniowo wracamy do szkół: dzieci już uczęszczają do przedszkoli
i klas I-III w szkołach podstawowych, od 17 maja w trybie hybrydowym zostaną wznowione zajęcia w klasach IV-VIII w szkołach podstawowych oraz
we wszystkich klasach w szkołach ponadpodstawowych, od 31 maja nauka stacjonarna stanie się powszechna.

Marzenia się spełniają, tęsknota nie jest na próżno. Powrót
do normalności w oświacie na naszych oczach staje się faktem. Aż się chce wykrzyknąć - nareszcie! Powrót do szkół jest wielką radością, spełnieniem oczekiwań, realizacją pragnień. Przede wszystkim wszakże jest ogromnym wyzwaniem dla wszystkich uczestników szkolnych wspólnot, a także osób
i instytucji związanych z edukacją. Nie będzie jednorazowym wydarzeniem,
ale procesem. Przed nami trudny czas adaptacji, odnawiania relacji, reintegracji zespołów uczniowskich i pracowniczych, odbudowy wspólnoty. Powrotu
do formy psychicznej i fizycznej po długotrwałej izolacji. Uzupełniania zaległości i realizacji podstaw programowych z poszczególnych przedmiotów. Klasyfikacji uczniów i promocji do klasy następnej, wszak zajęcia dydaktyczne kończą się już 25 czerwca. Wśród wielu uczniów i rodziców pojawiają się
- co naturalne - obawy jak będzie wyglądał powrót do szkoły, lęk przed wzmożonymi wymaganiami i falą tsunami sprawdzianów. 

 W tych wyjątkowych chwilach gorąco dziękując za rzetelną i ofiarną pracę oraz ufając w kompetencje Koleżeństwa bardzo proszę o codzienny, promienny uśmiech, zwielokrotnioną empatię, życzliwość i wyrozumiałość. Proszę o wsparcie okazywane wszystkim uczestnikom szkolnej wspólnoty
i sobie nawzajem.                     

Mądrzy nauczyciele w starożytnym Rzymie mawiali: „nil mirari, nil indignari, sed intellegere” - nie dziwić się, nie oburzać, ale zrozumieć. Podążmy tym tropem. Wymagania powinny być dostosowane do możliwości psychofizycznych uczniów. Liczba sprawdzianów (zwłaszcza tych obejmujących większą liczbę jednostek lekcyjnych) winna mieścić się
w granicach rozsądku i być zgodna z postanowieniami wewnątrzszkolnego systemu oceniania. Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych muszą zostać wystawione zgodnie z przepisami prawa oświatowego. Uzupełnianie braków oraz nadrabianie zaległości, które powstały podczas nauczania
na odległość potrwa dłużej niż kilka czy kilkanaście dni. Znów sięgnę
do skarbnicy mądrości starożytnych Rzymian: „Gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo, sic homo doctus fit non vi, sed saepe studendo” (Tak jak kropla drąży skałę/kamień nie siłą, ale ciągłym padaniem, tak człowiek zdobywa wiedzę nie gwałtownie, nie od razu, lecz przez systematyczną naukę).

Spieszę poinformować, że Ministerstwo Edukacji i Nauki przeznaczy
187 mln zł na dodatkowe zajęcia wyrównawcze z poszczególnych przedmiotów, będą one dla uczniów dobrowolne. W ramach przeciwdziałania hipokinezji (długotrwałej bezczynności ruchowej) wdrażany jest ministerialny program „Aktywny powrót uczniów do szkoły po pandemii”, przygotowany
we współpracy z Akademiami Wychowania Fizycznego w całym kraju.
W szkołach uruchomione zostaną dodatkowe, dobrowolne zajęcia aktywizujące fizycznie uczniów. Szkolenia adresowane do nauczycieli wychowania fizycznego oraz wychowania wczesnoszkolnego wzbogacające ich warsztat pracy oraz uprawniające do prowadzenia tych dodatkowych zajęć przeprowadzi Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Zajęcia dodatkowe, zarówno przedmiotowe, jak i aktywizujące ruchowo, będą realizowane
w czerwcu br. oraz od początku nowego roku szkolnego 2021/2022.
O szczegółach i terminach będziemy na bieżąco informować szkoły. Zapraszam ponadto do częstego odwiedzania stron internetowych Ministerstwa Edukacji
i Nauki (www. mein.gov.pl) i Kuratorium Oświaty (www.kuratorium.wroclaw.pl). Obie strony stanowią źródło rzetelnej, aktualnej i użytecznej informacji.   

Koleżanki i Koledzy! 

Przyszło nam żyć w ciekawych czasach. Ciekawych czyli wyjątkowych, trudnych, niebezpiecznych. Z jednej strony obfitujących w niepokój i rozterki,
z drugiej pełne ważnych zadań i wyzwań. Tym bardziej potrzebne są dobroć
i solidarność, zaangażowanie i cierpliwość .

Jesteśmy wychowawcami i nauczycielami (a każdy nauczyciel wychowuje), którzy nie od wczoraj znają swój pedagogiczny fach. Dysponujemy dużą wiedzą i sporym doświadczeniem, doskonalimy się, dzielimy dobrymi praktykami. Mamy wokół siebie wielu życzliwych ludzi
i pomocnych organizacji. Jestem święcie przekonany, że wspierając się
i zgodnie współdziałając sprostamy bezprecedensowemu  wyzwaniu, jakim jest powrót do szkół po kilkumiesięcznej przerwie.

A poza tym, jak to pisała nasza poetessa Agnieszka Osiecka: „Świat nie jest taki zły, świat nie jest wcale mdły. Niech no tylko zakwitną jabłonie!”.

Z wyrazami szacunku i serdecznością

Roman Kowalczyk  

Dolnośląski Kurator Oświaty

XVIII Tydzień Bibliotek
08-15 maja 2021

Znajdziesz mnie
w bibliotece

Kliknij aby otworzyć PDF

 

 

Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich – święto pisarzy, poetów, tłumaczy, redaktorów, korektorów, wydawców
i wszystkich tych, którzy z książkami i prawem autorskim mają na co dzień do czynienia. Święto również czytelników.

 

Ciekawostki z świata książki - książkowe rekordy.

Książki fascynują ludzi od stuleci nie tylko z powodu ich ciekawej treści. Wokół literatury istnieje ogromny świat autorów, wydawców, tłumaczy
i dotyczących ich ciekawych historii oraz anegdot. Oto porcja interesujących faktów o książkach. Życzymy miłej lektury!
 

Dążenie do bycia „naj” jest obecne w każdej dziedzinie życia, również w literaturze.

 

Największa książka na świecie

 

Największą książkę, jaką kiedykolwiek wydano na świecie jest atlas pt. „Ziemia". Wymiary atlasu to 1,8 m na 2,75 m, waży 252,6 kg i ma 300 stron. Pozycja zostanie wydana jedynie w 31 egzemplarzach po 100 tysięcy dolarów każdy. Każde dzieło robione jest na zamówienie. Praca nad jednym egzemplarzem trwa miesiąc. Żeby przewrócić stronę w atlasie, wydawca Gordon Cheers podczas specjalnego pokazu musiał zrobić to obiema rękami, żeby nie zniszczyć olbrzymich kart tego niezwykłego dzieła.

https://wydarzenia.interia.pl/galerie/ciekawostki/zdjecie,iId,1017672,iAId,72321

Najstarsza książka świata

 

 

Najstarsza książka świata powstała ponad 3,5 tysiąca lat temu, ok. 600 roku p.n.e.  Księga powstała w wyniku połączenia ze sobą sześciu płytek z 24-karatowego złota o wymiarach 5cm na 4,5cm. Strony zostały spięte złotymi pierścieniami, oprócz tekstu znajdują się tam również wizerunki wojowników, jeźdźca, syren
i liry. Płytki te zostały zapisane w  języku Etrusków.

Złota księga została znaleziona w starym, pokrytym freskami grobowcu. Ten cenny artefakt trafił na tereny współczesnej Bułgarii prawdopodobnie dzięki starożytnym kupcom podążającym szlakami handlowymi z Włoch na północ Europy.

https://bgpw.wordpress.com/2017/10/11/news-blog-bg-15/

 

Najmniejsza książka na świecie

 

Zacny tytuł najmniejszej książki na świecie należy do mikroksiążki pt. „Mańkut”., stworzonej w 2016 roku przez fizyka z Nowosybirska, Władimira Aniskina. Książka jest tak mikroskopijna ,że nie można zobaczyć jej gołym okiem. Kartki mają wymiary 70 na 90 mikronów (0,07 mm x 0,09 mm).

Władimir Aniskin swoje dzieło stworzył własnoręcznie, używając do tego specjalistycznych narzędzi. Kartki wykonane zostały z bardzo cienkiej folii poliestrowej, na której litery naniesiono metodą litografii. Co więcej, kartki książki można przewracać. Mikroksiążka została umieszczona przez jego twórcę na przepołowionym ziarnku maku.

http://booklips.pl/newsy/nowa-najmniejsza-ksiazka-na-swiecie-zmiescila-sie-na-przepolowionym-ziarnku-maku/

Najgrubsza książka świata

Najgrubszą książką świata, dostępną wyłącznie na zamówienie (w Niemczech za jedyne 9 999 euro), jest „Das dickste Buch des Universums” (w tłumaczeniu „Najgrubsza książka wszechświata”). Dzieło mierzy sobie 408 cm grubości, liczy 50 560 stron i waży 220 kg. Po raz pierwszy zaprezentowano ją publicznie na Targach Książki we Frankfurcie, w październiku 2010 roku. W książce znaleźć można prace ponad 40 000 dzieci (rysunki i teksty), nadesłane na konkurs związany z bezpieczeństwem najmłodszych na drogach.

 

https://www.biblionetka.pl/art.aspx?id=916911

Najpopularniejsza książka świata

 

Najpopularniejszą książką na świecie jest Biblia. Każdego roku rozprowadza się 60 milionów egzemplarzy całego Pisma Świętego lub jego fragmentów. Pierwsza drukowana Biblia powstała około roku 1455 dzięki Janowi Gutenbergowi, niemieckiemu wynalazcy ruchomej czcionki. Jak się szacuje, od tamtej pory wyszło spod pras jakieś cztery miliardy egzemplarzy Biblii.

 

https://naszemiasto.pl/biblia-bestseller-wszech-czasow/ar/c13-4436648

 

Najdroższa książka świata

Tytuł najdroższej książki świata należy do Księgi Mormona. To jedna
z najważniejszych świętych ksiąg kilku mormońskich odłamów. Przez wiernych jest stawiana na równi zaraz obok Biblii. Powstała w 1830 roku i jest tłumaczeniem starożytnych egipskich tabliczek odnalezionych przez Josepha Smitha, założyciela i przywódcy Świętych w Dniach Ostatnich. W 2017 roku Kościół Jezusa Chrystusa Świętych w Dniach Ostatnich kupił ją za trzydzieści pięć milionów dolarów. Dotychczasowym właścicielem najważniejszego działa Mormonów była Społeczność Chrystusa.

                

https://niestatystyczny.pl/2017/09/30/ksiega-mormona-sprzedana-za-rekordowa-sume/

Najwyżej znajdujące się książki świata

Niewątpliwie najwyżej znajdującymi się nad poziomem morza książkami
są książki z biblioteki w Sznghaju. Biblioteka ta mieści się na 60-tym piętrze
w hotelu JW Marriott w Szanghaju. Znajduje się dokładnie na wysokości 231 metrów. Z lobby prowadzi do niej 1435 stopni. Na 103 półkach zajmują się książki napisane po chińsku i angielsku

Biblioteka hotelu JW Marriott ma powierzchnię 57m2.

https://bgpw.wordpress.com/2018/01/22/biblioteki-za-granica-w-hotelu-jw-marriott-shanghai/

 

Najdłuższe książkowe domino

23 kwietnia 2014 roku w Światowy Dzień Książki w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego Audioteka ustawiła 5580 książek i 1 tablet w najdłuższe domino na świecie. W takiej oprawie miała miejsce prapremiera książki Janusza Wiśniewskiego "Grand". 

https://www.youtube.com/watch?v=fEgeg1MocdM

 

Najdłuższy tytuł książki na świecie

Najdłuższy tytuł książki na świecie składa się z 5633 znaków (1086 słów)
i jest nim opatrzona książka wydana w Indiach przez Dr. Sreenathachary Vangeepurama. Pozycja opisuje dziwactwa języka angielskiego. 

 

źródło: http://booklips.pl

Biblioteka szkolna

A teraz, zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć –

„Najsympatyczniejsi” , „Najciekawsi świata”, „Najaktywniejsi”

C Z Y T E L N I C Y.

 

 

 

 

Wrocław 2021-04-12

Szanowni Państwo Dyrektorzy i Nauczyciele! Koleżanki i Koledzy!

 

Od ponad roku mierzymy się z bezprecedensowym wyzwaniem, jakim jest pandemia koronawirusa. Codziennością szkół, a w ostatnich tygodniach także przedszkoli stało się nauczanie zdalne. Co najmniej do 18 kwietnia br. przedszkolaki i uczniowie zostaną w domach. Trzecia fala pandemii utrzymuje się na wysokim poziomie, zajętych jest osiemdziesiąt kilka procent łóżek
w szpitalach, podobnie rzecz się ma z respiratorami. W najbliższych dniach będą się ujawniać skutki społecznych zachowań w czasie Świąt Wielkanocnych. Trudno się dziwić, że w tej bardzo poważnej sytuacji podejmowane są decyzje o utrzymaniu obostrzeń w różnych obszarach życia gospodarczego i społecznego, w tym w oświacie. Z drugiej strony przyspiesza akcja szczepień, rząd deklaruje, że do końca czerwca zaszczepieni zostaną wszyscy chętni. Dobroczynnym efektem szczepień milionów Polaków stanie się odporność populacyjna co pozwoli na powrót do normalności.

Dziś nie sposób precyzyjnie określić terminu powrotu do nauki stacjonarnej. Odpowiedzialnie można stwierdzić jedynie, że powrót ów - skorelowany z liczbą zachorowań i sytuacją w służbie zdrowia - powinien być możliwie szybki i rozpocząć się od najmłodszych (przedszkola, klasy 1-3 szkół podstawowych). Jest szansa, że stanie się tak jeszcze w kwietniu.                                        

 To wszystko oznacza, że przez  najbliższe tygodnie, a może i miesiące do zakończenia roku szkolnego 2020/2021 będziemy kontynuować nauczanie na odległość. Jak nigdy potrzebna jest systematyczność, wytrwałość i konsekwencja.

Gorąco dziękuję Koleżankom i Kolegom za ofiarną pracę i zaangażowanie, za serce wkładane w podejmowane działania. Wiele wskazuje na to, że w walce z pandemią koronawirusa jesteśmy na ostatniej prostej - choć będzie to długa prosta. Na finiszu potrzebny jest największy wysiłek i mobilizacja, na ostatnich metrach daje się z siebie wszystko. Dziękując raz jeszcze proszę o codzienną, rzetelną, z pasją wykonywaną pracę. Jako że długotrwała izolacja przynosi negatywne skutki psychiczne w szczególności proszę o częste komunikowanie się z uczniami i rodzicami. Proszę o zwielokrotnioną empatię, serdeczność i życzliwość. W szczególności polecam uwadze Koleżeństwa relacje z  uczniami niepełnosprawnymi, mającymi trudności w nauce oraz z rodzin dysfunkcyjnych, a także z uczniami zdającymi w tym roku egzaminy (maturalny, ósmoklasisty, zawodowy).                                                 

To my, kadra pedagogiczna, odpowiadamy za wykształcenie i wychowanie młodego pokolenia. Wyposażamy je w umiejętności i wiedzę, kształtujemy charaktery, formujemy osobowości. Dodajemy odwagi i skrzydeł. Nam nie wolno opuścić rąk i ustać ze znużenia. My musimy być mocni, zdeterminowani i wytrwali. Wtedy wygramy z przeciwnościami losu i wypełnimy naszą misję.

Upalnym, pamiętnym latem 1980 r. szeroko po Polsce rozlała się fala strajków. Polacy podnieśli się z kolan i zbuntowali przeciw komunistycznej władzy. Rodził się nienależny, samorządny związek zawodowy oraz wielomilionowy ruch społeczny o pięknej i zobowiązującej nazwie „Solidarność”. Na murze okalającym Stocznię Gdańską w sierpniu 1980 r. strajkujący robotnicy umieścili napis: „Tylko solidarność i cierpliwość zapewnią nam zwycięstwo”. To przesłanie jest wyjątkowo aktualne. W chwilach próby weźmy je za własne.   

  

                                            

PROJEKT EKOLOGICZNO – CZYTELNICZY

„Z EKOLOGIĄ ZA PAN BRAT”

 

   

W dobie gwałtownych zmian i szybkiego rozwoju cywilizacyjnego coraz większego znaczenia nabierają pojęcia „ekologia” oraz „ochrona środowiska”. Środowisko wpływa na człowieka, również człowiek oddziałuje na miejsce, w którym żyje, z tą różnicą, że nasze oddziaływanie jest często destrukcyjne. Znaczną część tych niewłaściwych działań możemy jednak wyeliminować, przyjmując postawę przyjazną środowisku. Każdy z nas pragnie żyć w domu, który jest zdrowy, i w którym czuje się dobrze. Zmieniając własne zachowania możemy wytworzyć w sobie nawyki takiego postępowania, które przyczyni się do ograniczenia zanieczyszczenia środowiska w naszym najbliższym otoczeniu. Często są to bardzo proste działania.

 

W tym celu zapraszamy wszystkich wychowanków do wzięcia udziału
w projekcie pod hasłem „Z ekologią za Pan Brat”. W trakcie realizacji powyższego przedsięwzięcia zdobędziecie i poszerzycie wiedzę z zakresu edukacji ekologicznej, nauki ekologicznego życia we własnym domu, szkole, środowisku, nauczycie się podejmować różne działania na rzecz ochrony środowiska oraz rozpowszechniać proekologiczne nawyki
i zachowania, jak również z szacunkiem odnosić się do otaczającej nas przyrody.

 

 

Pamiętajmy że jesteśmy częścią przyrody

więc dbajmy o nią w sposób szczególny.

Poniżej kilka prostych, a jednocześnie cennych wskazówek pomocnych
w trosce o otaczające nas środowisko naturalne.

 

Oszczędzajmy wodę przez

Korzystanie z kąpieli pod prysznicem zamiast w wannie.
• W spłuczce w toalecie załóżmy zawór ograniczający.
• Ograniczmy pranie (rzecz raz założona przeważnie nadaje się do powtórnego wykorzystania np. bluzy, spodnie, swetry).
• Oszczędzajmy wodę przy zmywaniu.
• Kontrolujmy szczelność kranów.
• Kupujmy sprzęty oszczędzające wodę (pralki, zmywarki do naczyń).

* Jeśli w ciągu dziesięciu sekund z kranu spadnie sześć kropel wody to na dobę da nam to 12 litrów strat, w tygodniu to strata osiemdziesięciu litrów, a w ciągu roku to już będzie cztery tysiące litrów!

 

Zmniejszajmy zanieczyszczenie wody

Nie należy wylewać farb, lakierów, rozpuszczalników do kanalizacji.
• Samochód należy myć w takim miejscu, aby resztki benzyny i olejów nie przedostały się do kanalizacji.
• Używajmy środki czyszczące bezpiecznych dla środowiska (patrzmy na etykietki).
• Włączajmy się czynnie w różne akcje ochrony wód i innych elementów środowiska.

 

Oszczędzajmy energię

• Wyłączajmy oświetlenie w pokoju, gdy z niego wychodzimy.
• Zastąpmy urządzenia elektryczne pracą własnych mięśni (np. przy pracach w kuchni czy majsterkowaniu).
• Włączajmy ogrzewanie w rzeczywiście niskich temperaturach.

• Segregujmy odpady nadające się do powtórnego użycia, co czyni spalarnie niektórych śmieci zbędnymi.

 

Zmniejszajmy ilości i segregujmy odpady

Oszczędzajmy papier, zbierajmy makulaturę do specjalnie wyznaczonych pojemników.
• Używajmy butelek zwrotnych, zbędne szkło zwracajmy do punktów skupu lub wyrzucajmy do specjalnie oznaczonych pojemników.
• Unikajmy kupowania rzeczy z plastiku, na zakupy zabierajmy ze sobą reklamówki, aby nie trzeba było przynosić kolejnej torby plastikowej ze sklepu.
• Zużyte baterie umieszczajmy w specjalnie oznaczonych do tego celu pojemnikach (często są takie miejsca w sklepach elektrycznych, czy punkty zbiórki w szkołach).
• Nie wyrzucajmy ze zwykłymi śmieciami opakowań po farbach, środkach owadobójczych, rozpuszczalnikach, przeterminowanych leków – są na nie specjalne punkty zbiórki. Nie należy wylewać również takich rzeczy do zlewu, grozi to zanieczyszczeniem wód.
• Kupujmy artykuły w szkle a nie w puszkach (produkcja szkła jest tańsza i może być ono powtórnie wykorzystane).

 

Pamiętajmy że stan otoczenia zależy głównie

od postawy nas samych.

 

 

 Biblioteka szkolna.

Biblioteka szkolna poleca

Każdy z nas korzysta z dobrodziejstwa Ziemi, i to od nas zależy, w jakiej kondycji zostawimy świat kolejnym pokoleniom.  Choć wydaje się, że działania pojedynczych osób to kropla w morzu potrzeb, nie ma wątpliwości, że warto i trzeba dbać o środowisko. Jak to robić? Przeczytajcie.

Seria książek „Czytam sobie Eko” w przystępny i przyjemny sposób wprowadzi małych i starszych czytelników w tematykę ekologii. Przekonacie się też, że każdy z nas może podjąć działania dla dobra natury. 

Oto nasze propozycje:

Biblioteka szkolna poleca

 

Wielkanocna oferta książkowa.

 

 

 

Nadchodzą święta wielkanocne. Patrzymy na czekoladowe zajączki i żółte kurczaki, ale może wcale nie wiemy, o co chodzi w czasie tych świąt?

”Mamy przypomnieć sobie Pana Jezusa i wielkie prawdy wiary.
Święta po to przychodzą, żeby nauczyć się więcej miłości.
Są po to, żeby po Wielkanocy być lepszym niż przed Wielkanocą”.

  1. Jan Twardowski

 

 

 

Ta mała, śliczna i kolorowa książeczka przybliża wszystkim małym dzieciom piękny temat zmartwychwstania Pana Jezusa i życia wiecznego, które czeka na każdego z nas. Jej bohaterami jest sympatyczne rodzeństwo, Basia i Adaś. Dzieci razem z rodzicami uczestniczyły w Wigilii Paschalnej, piekły ciasto i świętowały Wielkanoc. Zupełnie jak w naszych rodzinach.
 Ta książeczka jest dla wszystkich małych Baś i Adasiów, ich rodziców
 i dziadków. Zaprasza do głębszego zrozumienia tajemnicy paschalnej
i zwycięstwa Jezusa nad grzechem i śmiercią.

 

     

 

Ta niewielka książeczka zawiera mnóstwo informacji na temat polskich zwyczajów i obrzędów wielkanocnych, które  nadal są praktykowane w wielu rejonach naszego kraju. Adresowana jest do dzieci, które dowiedzą się z niej na przykład, co symbolizują wielkanocne palmy, jakie zwyczaje towarzyszą zakończeniu wielkiego postu, co i dlaczego powinno znaleźć się w koszyczku na święconkę, jaki jest sens wielkanocnego palenia ognia
 i polewania się wodą, a także jak w sposób naturalny farbować jajka,
 jaką techniką wykonać pisankę i co powinno się znaleźć
na wielkanocnym stole.

 

 

 

W niniejszej książeczce najmłodsi czytelnicy mogą, wraz z Mateuszem
 i Rachelą, dwójką hebrajskich dzieci, przeżyć niesamowitą przygodę: zobaczyć, co wydarzyło się Jezusowi w ostatnich dniach Jego życia
oraz dowiedzieć się, co to jest zmartwychwstanie.

 

 

Kochani!

Każde z Was już nieraz świętowało Wielkanoc. Czy zastanawiałyście się jednak, co oznacza samo to słowo? Albo czy wiecie, dlaczego
w Wielką Sobotę święcimy jajka oraz inne pokarmy? W tej pięknej, kolorowej książeczce znajdziecie odpowiedzi na wiele pytań związanych ze zwyczajami świątecznymi.

 

Zapraszamy do Starego Knedelkowa na spotkanie z Cecylką, gąską Walerią i ich przyjaciółmi. Gąska Waleria zapowiedziała, że nie będzie obchodzić Wielkanocy, piec ciast i przygotowywać różnych pyszności.
Co się stało? Dlaczego poczciwa gąska przestała lubić Wielkanoc?
Czy Cecylka Knedelek potrafi przekonać Walerię, żeby znowu polubiła
te najpiękniejsze święta?

 

Autorzy bestsellerowej książki „Jan Paweł II czyli jak Karolek został papieżem" proponują doskonałą zabawę związaną z przygotowaniami

do świąt Wielkiej Nocy. Dzięki proponowanej książce oprócz tradycji związanych z Wielkanocą dowiemy się jak upiec świąteczny mazurek, przygotować baranki z masła czy puchate kurczaczki na wielkanocny stół. Dużo pomysłów i dużo dobrej zabawy dla całej rodziny!

Autor przybliża czytelnikom – małym i tym nieco starszym – życie Jezusa na ziemi: Jego nauczanie i uzdrowienia, przybycie do Jerozolimy oraz wydarzenia Wielkiego Tygodnia – aż po Zmartwychwstanie. Przedstawia je w taki sposób, że czytelnik z łatwością zrozumie chronologię zdarzeń, znaczenie okoliczności, w jakich się dokonały, oraz osób, które w nich uczestniczyły. Przede wszystkim jednak ta książka jest opowieścią o wielkiej miłości Boga, który obdarował nas życiem wiecznym.

A oto przepiękne pocztówki wielkanocne wykonane przez uczniów naszego ośrodka


Poezja wielkanocna

 

Powstały dziesiątki i setki wierszy związanych tematycznie ze świętami Wielkanocy. Wprawdzie nie są one tak popularne, jak bożonarodzeniowe, lecz temat, który podejmują, jest najważniejszy i szczególnie aktualny do czytania podczas Oktawy Wielkanocnej. Zapraszamy do lektury.

 

Dzieci na Wielkanoc

Dzieci na Wielkanoc są inne niż zazwyczaj,
W dzieciach na Wielkanoc jest moc tajemnicza,
Dzieci na Wielkanoc
Wstają bardzo rano
I pytają: – Dlaczego dzwony tak głośno krzyczą?

Dzieci na Wielkanoc mają czerwone usta,
Czerwonymi ustami plotą różne głupstwa:
Czy strażak śpi na wieży,
Czy słońce to jest księżyc
I dlaczego hiacynty zaglądają w lustra.

Ty dzieciom na Wielkanoc odpuść wszystkie winy:
Że rozlały atrament, że zbiły słoiki –
Gdy tak smacznie śpią nocą,
Nie dziw, że we dnie psocą,
Że wciąż w ruchu są, jak małe listeczki brzeziny.

Ty także byłeś mały. To historia dawna,
Powiadasz. Ja rozumiem – dzisiaj nosisz krawat,
Parasol i notesik,
Ale gdyś jest wśród dzieci,
Czy nie jesteś znów dzieckiem, powiedz, czy nieprawda?

Widzisz, ten świat jest wciąż niedoskonały:
Jednym ciągle zbyt groźny, innym wciąż zbyt mały –
Ale wiedz: ciemne drogi,
Troski, trudy i trwogi –
Że dzieci, zawsze dzieci w nim opromieniały.

I jeszcze jedno cierpkie słówko jegomości
Podrzucę na odchodnym, z sympatii, z miłości:
Że gdy dzieciom, mój panie,
Zechcesz kropnąć kazanie,
Zaczynaj od kazania do własnych słabości.

Konstanty Ildefons Gałczyński

 

 

 

Wielkanocny stół

 

... Palmy - pachną jak łąka

w samym środku lata.

Siada mama przy stole,

A przy mamie - tata.

I my.

Wiosna na nas

zza firanek zerka,

a pstrokate pisanki

chcą tańczyć oberka.

Wpuśćmy wiosnę.

Niech słońcem

zabłyśnie nad stołem

w wielkanocne świętowanie,

jak wiosna wesołe! ....

E. Skarżyńska 

Pisanki  

Patrzcie, ile na stole leży pisanek!
Każda ma oczy malowane, naklejane.
Każda ma uśmiech kolorowy i leży na stole grzecznie,
by się nie potłuc przypadkiem w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki nie są do jedzenia!
Z pisanek się wyklują Świąteczne życzenia.
                                                                                                                                                       
D. Gellner

Mokre święta

   

Rozsiadły się świąteczne baby parami

na haftowanym obrusie.

Te w środku z lukrem, tamte z rodzynkami i każda zapachem kusi.

Na półmisku rośnie owies – jak przystało –

prababci ręką wysiany,

cukrowany baranek skubie go nieśmiało,

A w poniedziałkowy ranek ...

Pisk! Krzyk! Śmiechy! Cała wieś tu biegnie!

Wiadra, miski, konwie i dzbanek ...

Któż się dzisiaj zimnej wody zlęknie?

Chyba tylko ten z cukru baranek!

Mściwujewska

 

 

 

Bóg odrzucił ten kamień

 

Bóg odrzucił ten kamień jakby nic nie ważył
I wstał tak lekko z grobu,
że na twarzach straży
Nie było widać lęku i zdumienia
Może nie zobaczyli nawet,
że się świat odmienia

Bóg zmartwychwstał,
odwalił groby naszych domów
Gdzie tak już dobrze we śnie dusznym było
I nie przepuścił tej nocy nikomu
Spod ciepłych pierzyn wywlekał nas siłą

Bóg zmartwychwstał,
odwalił groby naszych domów
Byśmy stanęli. Na światło spojrzeli
Byśmy wołaniem wielkim odetchnęli

Ernest Bryll


Święta wielkanocne to wyjątkowy czas, w którym symboliczne obrzędy religijne, tradycja ludowa i świat przyrody splatają się w jedno. Chrześcijanie świętują zwycięstwo Jezusa nad śmiercią, przyroda budzi się do życia po zimie, zaś tradycje ludowe zarówno upamiętniają wydarzenia sprzed ponad 2000 lat, jak i podkreślają naturalne przemiany w przyrodzie – wiosna rozpoczyna nowy cykl życia, obsiewania, zbierania plonów i cieszenia się nimi.


Wielkanoc jest najstarszym chrześcijańskim świętem.

 

Święta Wielkiej Nocy zostały ustanowione przez cesarza Konstantyna po pierwszym Soborze Nicejskim w 325 roku.

 

 W przeciwieństwie do Bożego Narodzenia, Wielkanoc jest świętem ruchomym.

 

Ustalenia te również sięgają 325 roku, gdy pierwszy Sobór Nicejski ustalił,
że Święta będą wypadać w pierwszą niedzielę po pierwszej wiosennej (paschalnej) pełni Księżyca. Na zachodzie, w tym w Polsce, Wielkanoc może odbyć się w terminie pomiędzy 22 marca a 25 kwietnia.

Wielkanoc poprzedza, tzw. Wielki Tydzień rozpoczynający się Niedzielą Palmową.

 

Najważniejsze dni Wielkiego Tygodnia to: Wielki Piątek (dzień Męki Pańskiej), Wielka Sobota i Wielkanoc (Dzień Zmartwychwstania).

Poświęcone w Niedzielę Palmową palmy wedle tradycji powinno się trzymać w domu aż do następnych Świąt.

 

Dzięki temu rodzina miała mieć zapewnione szczęście i zdrowie. Samo święcenie palm nawiązuje do wjazdu Jezusa do Jerozolimy.

   

 

Nazwa "Wielkanoc" nawiązuje do momentu Zmartwychwstania.

 

Wedle tradycji, Jezus zmartwychwstał nocą.

Podobnie jak inne święta chrześcijańskie, również Wielkanoc czerpie z tradycji ludowych.

Wiele ze zwyczajów wywodzi się ze starosłowiańskich tradycji związanych
z Jarym Świętem (Jare Gody), np. malowanie pisanek czy polewanie się wodą
w Poniedziałek Wielkanocny.

Początkowo jedynie kobiety mogły malować pisanki.

 

Dawniej wszystkie pisanki były kolorowane na czerwono. Nawiązywało to do podań, wedle których Maria Magdalena powróciwszy do domu po Zmartwychwstaniu Jezusa odkryła, że wszystkie jaja zmieniły kolor na czerwony. Ponadto wierzono, że pisanki mają magiczną moc, np. mogą uzdrawiać chorych. Nigdy ich nie lekceważono.

Dziś o ich mocy przypominamy sobie właśnie podczas Wielkanocy – to przecież jajka
są pierwszą potrawą spożywaną w Niedzielę Wielkanocną. Składamy sobie życzenia
i dzielimy jajkiem.

Wedle tradycji, święconka powinna zawierać: pisanki, chleb, wędlinę, sól, chrzan, masło, ciasto i baranka wielkanocnego.

 

Każdy składnik koszyczka wielkanocnego ma swoją symbolikę:

  • jajka – symbol rodzącego się życia,
  • chleb symbol Ostatniej Wieczerzy,
  • chrzan – symbol siły,
  • wędlina – symbol płodności i dostatku,
  • masło - dobrobyt,
  • sól – symbol oczyszczenia domostwa od złego oraz istota prawdy,
  • ciasto (babka) – symbol wszechstronnych umiejętności.

Baranek wielkanocny z czerwoną wstęgą symbolizuje zmartwychwstałego Chrystusa.

Tradycyjnym wypiekiem wielkanocnym jest babka.

 

To ciasto "przywędrowało" do naszego kraju ze wschodu, a dokładniej z rejonów Litwy
i Białorusi. Charakterystyczny kształt wypieku nawiązywał do spódnic noszonych przez kobiety w święta.

Stół wielkanocny.

Według tradycji stół świąteczny powinien być przykryty białym obrusem i udekorowany liśćmi bukszpanu. Na środku stołu stawiamy baranka, np. na łączce z rzeżuchy.
Rzeżucha to symbol sił witalnych i rodzącego się życia. W Niedzielę Wielkanocną świętujemy! Wstajemy bardzo wcześnie, by pójść na mszę zwaną rezurekcyjną.
Niedziela to najważniejsze święto chrześcijańskie, nazywane dawniej Paschą.

Skąd się wziął zwyczaj oblewania wodą: śmigus-dyngus?

To zwyczaj słowiański, który symbolizować miał nadchodzące po zimie oczyszczenie
i radość z nadejścia wiosny. Lany Poniedziałek początkowo miał znaczenie magiczne.

Dawniej śmigus i dyngus były osobnymi zwyczajami – śmigus oznaczał tradycyjne smaganie, czyli uderzanie wierzbowymi gałązkami lub polewanie wodą. Wszystko
w formie zabawy – chłopcy smagali dziewczęta po gołych łydkach. Dyngus to inaczej wykup. Chłopcy chodzi od domu do domu i w zamian za życzenia i śpiew domagali się wykupu w postaci pisanek, słodyczy, pieniędzy. Z czasem połączono te zwyczaje i dziś tylko polewamy się wodą.

 

INTEGRACYJNY TURNIEJ BADMINTONA

 

10 marca 2021 roku odbył się w naszym ośrodku  Turniej Badmintona. Walczyło 23 zawodników. Uczestnicy turnieju zostali podzieleni na dwie grupy(dziewcząt , chłopców), w ramach których rozegrali mecze systemem ’’ każdy z każdym’’, do dwóch wygranych setów. Zwycięzcy każdej z grup rywalizowali ze sobą o miejsca na podium. Od początku zdecydowany prym w kategorii chłopców wiódł uczeń Patryk Apanasewicz, który nie przegrał nie tylko żadnego meczu, ale także ani jednego seta.

U wszystkich zawodników widać było ogromne zaangażowanie, różną taktykę, wiele emocji, a także uśmiech i zadowolenie, pomimo, niejednokrotnie niekorzystnego dla nich wyniku.

Jak w każdej rywalizacji sportowej przyszedł czas na podsumowanie wyników i wręczenie dyplomów oraz nagród .

W kategorii chłopców starszych:

I miejsce - P. Apanasewicz

II miejsce - P.Hucaluk

III miejsce - K.Strzałkowski

W kategorii chłopców młodszych:

I miejsce - A.Gumiński

II miejsce - A.Górko

III miejsce - G.Kucharski

W kategorii dziewcząt:

I miejsce - A.Czarnota

II miejsce - P.Zuba

III miejsce - A.Kuklis

Uroczystej dekoracji dokonała  dyrektor ośrodka pani Delfina Grzęda.

Sędzia głównym turnieju był pan J.Wójs

Organizatorzy: Wioletta Wójs , Magdalena Kolak ,Ewa Hozner, Adrian Rydzak