Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze prowadzone są w placówce oraz w domach rodzinnych dzieci w zależności od orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Odbywają się w grupach od dwóch do czterech osób lub indywidualnie. Wymiar zajęć zależny jest od możliwości psychofizycznych oraz specyficznych potrzeb rewalidacyjnych uczestników zajęć.
CELE ZAJĘĆ REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZYCH:
-
wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży
-
rozwijanie zainteresowania otoczeniem
-
uzyskanie niezależności od innych osób w funkcjonowaniu w życiu codziennym
ZAJĘCIA REWALIDACYJNO -WYCHAWCZE OBEJMUJĄ:
-
naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestników zajęć
-
kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestników zajęć
-
usprawniane ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej
-
wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia
-
naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości, zainteresowań uczestnika zajęć oraz jego udział w ekspresywnej aktywności
-
rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzącym nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu
Udział dzieci i młodzieży w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych daje szansę aktywnego korzystania z życia, spełniania ról społecznych odpowiednich do wieku i predyspozycji psychofizycznych. Zajęcia te stwarzają możliwość obcowania z rówieśnikami, zdobywania doświadczeń, redukują zachowania niepożądane.
METODY I FORMY PRACY (dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci/młodzieży):
-
zajęcia Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
-
stymulacja polisensoryczna według pór roku „poranny krąg”
-
dogoterapia
-
arteterapia
-
kinezjologia
-
muzykoterapia
-
aromaterapia
-
zajęcia Metodą Dobrego Startu
-
zajęcia Metodą Knillów
-
EEG Biofeedback
-
stymulacja mechanizmów lewopółkulowych- usprawnianie pracy lewej półkuli mózgu (Metoda Krakowska)
-
zajęcia plastyczne
W pracy rewalidacyjno-wychowawczej pamiętamy o tym,
że KAŻDE DZIECKO OD URODZENIA JEST UNIKALNĄ, NIEPOWTARZALNĄ OSOBĄ.