SZKOŁA PODSTAWOWA

Szkoła Podstawowa zapewnia edukację, wychowanie oraz opiekę uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, uczniom słabo widzącym, słabo słyszącym, z niepełnosprawnością ruchową, autyzmem, w tym z zespołem Aspergera oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

  Działania dydaktyczno- wychowawcze ukierunkowane są na zaspokajanie specyficznych potrzeb edukacyjnych uczniów, dostosowując treści odpowiednio do ich możliwości psychofizycznych i indywidualnego tempa rozwoju z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania. Tworzone sąIndywidualne Programy Edukacyjno– Terapeutycznena podstawie wielospecjalistycznej diagnozy funkcjonalnej dziecka, dokonywanej dwa razy w roku przez specjalistów, co pozwala na indywidualne traktowanie każdego ucznia przez nauczycieli w szkole.

Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim nauczani są w oparciu o Podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych(Dz. U. 2012, Nr 4, poz. 977,), w dwóch etapach edukacyjnych:

I etap- EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA- obejmuje klasy I-III szkoły podstawowej i jest realizowana w formie kształcenia zintegrowanego.

Zajęcia prowadzone są w oparciu o metodę ośrodków pracy Marii Grzegorzewskiej i pedagogikę zabawy oraz odpowiednio dobrane do potrzeb i możliwości rozwojowych elementy metod:

  • Dobrego Startu Marty Bogdanowicz,

  • Ruchu Rozwijającego W. Sherborne,

  • Kinezjologii Edukacyjnej,

  • Komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC.

II etap- obejmuje klasy IV-VI szkoły podstawowej, podczas którego nauczane są następujące przedmioty:

  • język polski
  • język angielski
  • muzyka 
  • plastyka
  • historia i społeczeństwo
  • przyroda
  • matematyka
  • zajęcia komputerowe
  • zajęcia techniczne
  • wychowanie fizyczne
  • religia
  • Wszyscy uczniowie mają możliwość korzystania z biblioteki szkolnej, pracowni komputerowej, sali gimnastycznej, sali rehabilitacyjnej.

  • Nauczyciele odkrywają i rozwijają zainteresowania uczniów poprzez atrakcyjną ofertę zajęć dodatkowych: sportowych, tanecznych, muzycznych, plastycznych.

  • Uczniowie biorą udział w projektach edukacyjnych, konkursach, zawodach sportowych, wyjazdach i imprezach integracyjnych.

  1. Uczniowie mogą korzystać ze stołówki szkolnej, a po lekcjach przebywać w świetlicy szkolnej lub Internacie.

Celem naszej pracy jest tworzenie środowiska przyjaznego, bezpiecznego i wspierającego wszechstronny rozwój ucznia. Zależy nam aby uczniowie naszej szkoły:

  • zaspokajali potrzebę ( uznania, bezpieczeństwa, kontaktów społecznych, komunikacji, aktywności, samorealizacji itd.),

  • zdobywali wiedzę i umiejętności,

  • rozwijali umiejętność komunikowania się,

  • wzmacniali pozytywną postawę wobec ludzi, otoczenia,

  • rozwijali kompetencje społeczne,

  • rozwijali zdolności i zainteresowania,

  • osiągali sukcesy w każdej dziedzinie szkolnej,

  • z uśmiechem wracali do szkoły.

Kształcenie specjalne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu umiarkowanym i znacznym w zakresie nauki w szkole podstawowej

 

Uczniowie o specyficznych potrzebach edukacyjnych objęci są kształceniem w oparciu o indywidualne programy edukacyjno- terapeutyczne oraz podstawę kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym.

W zakresie wspomagania procesu edukacyjnego organizowane są dodatkowo zajęcia rewalidacyjne- zajęcia logopedyczne, gimnastyka korekcyjna, zajęcia korekcyjno– kompensacyjne.

Dobierając metody w procesie nauczania stawiamy na wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju uczniów zgodnie z ich możliwościami rozwojowymi oraz wrodzonym potencjałem. Wymaga to przemyślanych i dobrze zaplanowanych działań, opartych na głębokiej znajomości dziecka, jego możliwości, potrzeb, uczuć, pragnień,
a także środowiska wychowawczego.

Stosowane są efektywne a zarazem atrakcyjne dla ucznia metody, rozwijające komunikowanie się, samodzielność, wyobraźnię i kreatywność, predyspozycje społeczne uczniów takie jak:

  • Gry dydaktyczne
  • Zabawy integracyjne oraz eliminujące agresję
  • Pokaz, demonstracja
  • Pytania i odpowiedzi
  • Praktyczne działania
  • Elementy muzykoterapii
  • Elementy kinezjologii edukacyjnej
  • Elementy aromaterapii
  • Elementy arteterapii

Do dyspozycji posiadamy szeroki wachlarz zgromadzonych materiałów dydaktycznych- gry dydaktyczne, układanki, puzzle, płytoteka, artykuły papiernicze, dvd, radiomagnetofon, tablice ekspozycyjne.

Dodatkowo uczniowie korzystają z podręczników i pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach Rządowego Programu Pomocy Uczniom w 2014 r. „Wyprawka Szkolna”.